May 12, 2009

Berpantang 44 hari

mmm...lepas je bersalin..tempoh berpantang pun bermula. Saat yang aku tak larat nak menempuh sebenarnya. Bukannya apa...tapi tak tahan panas...hahaha. Tengok lah cuaca sekarang ni...punya lah bahang. Boleh pulak mase aku tengah berpantang tak hujan. Sakitnya hati. Kali ni aku berpantang kat melaka. Kat umah my mom.Punya lah bercinta. Umah my mom tu umah bawah so tahap kepanasannya makin menjadi2 n one more thing..kene berjauhan dengan hubby aku. Lagi lah kan...sedih..wawawa Lepas je bersalin, esok tu dah terus balik. Malam tu aku dah start berurut. Iyelah...badan masih lemah2, so bile berurut n pakai begkung tu dapat lah buang angin2 dalam badan. Esoknya aku dah rasa ok skit .. angin dah kurang. Pagi2 lagi aku dah mandi..n breakfast. Orang dalam pantang ni tak boleh makan lambat..nanti perut masuk angin. So, itu lah rutin seharian aku...makan..makan n makan. Sampai naik bosan. Dalam berpantang ni banyak kene jaga....dengan pakai sock...supaya kaki tu tak masuk angin. Pakai bengkunglah..sebelum pakai bengkung kena pakai param dulu..dia macam jamu letak air asam skit..then sapu kat perut... elak angin n supaya cepat perut tu mengecut. Sapu minyak kat badan lah. Kat dahi pulak..pakai pilis..supaya tak sakit kepala n tuk elak angin. Bertungku....berurut...kena mandi air panas...rambut kena ikat je...sampai aku rimas sebenarnya. AIr ubat lah..jamu lah hahaha....Macam2 kan. Kalau boleh mak aku tu nak suruh akau pakai baju lengan panjang...tuk elak angin...tak bagi duk bawah kipas.... Tapi satu je yang aku suka..makanannya...itu yang paling best...Biasanya orang bersalin normal ni boleh makan macam2..compare orang bersalin c-sec. Tapi halia, lada hitam n bawang putih merupakan ingredient yang utama dalam semua masakan. Biasalah tuk buang angin n panaskan badan... Itulah adat berpantang...macam2 sebenarnya...ikut lah masing2 nak buat ke tak. Ade orang sampai tak boleh keluar rumah. Tapi aku minggu ke3 dah gi JJ ..hahaha. Gi shopping barang baby. Tapi aku pakailah sweatter...jalan pun slow je..boring lah dok umah je. Bagi aku tak kisah kalau nak keluar umah mase berpantang...yang penting kite jaga diri..cukup lah. Kalau nak diikutkan mak2 kite memang tak kasi orang berpantang ni keluar umah, buat keje, jalan laju2, duduk pun kena jaga...kalau ikut kan mandi hari2 pun tak elok. Tapi nak buat cam ne...kita ni hidup dalam zaman moden. Seperti yang aku ckp yang penting kite kena jaga diri. Kalau kita jaga diri n makan ubat aku rasa semua pun ok. Tapi satu je yang aku masih tertanya2..kenapa kena berpantang selama 44 hari? Kenapa tak 30 hari je? kenapa tak 60 hari ke? Itu je yang buat aku tertanya2.

1 comment:

cmba said...

setuju ngan ko!..beranak aku leh tahan lagik...tapi bile masuk bab berpantang...Ya Ampun!!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...